Інтерактивні методи і прийоми навчання на уроках музичного мистецтва.
Педагогічні інновації сьогодні пов’язані із застосуванням інтерактивних методів у
навчальній та виховній діяльності учителя. «Інтерактивний» -- означає здатність взаємодіяти в
процесі бесіди, діалогу з чимось або з кимось. Отже інтерактивне навчання – це
перш за все діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя та
учня. Які ж основні характеристики інтерактиву? Передусім – це спеціальна форма
організації пізнавальної діяльності. Вона передбачає конкретні завдання. Одне з
них – створення комфортних умов навчання, за яких кожен учасник процесу
відчуває свою інтелектуальну спроможність. Це робить продуктивним і сам процес
навчання.
Суть інтерактивних методів полягає у
тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. Це
співнавчання, в якому і вчитель, і учні є суб’єктами. Учитель виступає лише в ролі організатора процесу
навчання, лідера групи учнів. Інтерактивні технології найбільше відповідають
особистісно орієнтованому підходу до навчання. У процесі застосування
інтерактивних методів моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються
проблеми для спільного вирішення, застосовуються рольові ігри. Дані методи і
прийоми сприяють формуванню умінь і навичок учнів, виробленню особистісних
цінностей, створюють атмосферу співробітництва, творчої взаємодії у навчанні.
Спілкування з музичним мистецтвом має
дві сторони: пізнання і прояв емоційно-ціннісного відношення до художніх явищ. Для стимулювання активного
сприйняття учнями інструментальних і вокальних музичних творів застосовується метод
проектного малюнку, запропонований Т. Яценко. Автор підкреслює, що теми
малюнків добираються так, щоб дати можливість дітям відобразити в них свої
почуття, передати психологічні якості й особливості, міжособистісні відносини,
власні зміни. Уже сам процес зображення, передача особистісно значущого
матеріалу мовою фарб може відігравати позитивну роль, сприяти усвідомленню
внутрішнього світу, конфліктів, проблем, виділенню в них суттєвого.
Використовуючи даний метод, учням пропонується виконати вправу «настрій – барва
– інтонація» яка допоможе дітям виробити установку на занурення в образний світ
музики, відчути його і перевести наявні образи та настрої в колір, лінію. Цей
метод дозволяє з найбільшою ясністю виявити зв’язок «емоція – творчість –
емоція».
Широке використання у музичніій
діяльності, зокрема, вокально-хоровій, знайшов метод порівняльного аналізу.
Існує кілька прийомів використання даного методу. Можна запропонувати учням
фрагменти мелодії, з тим, щоб учні порівняли їх і сказали, яка мелодія їм
сподобалась більше. Дати естетичну характеристику вокальному чи
інструментальному виконанню, підкреслити яке виконання було кращим, спроможні
діти всіх вікових груп. Порівнюючи різноманітні музичні приклади, учні вчаться
усвідомлено сприймати музику. Слухаючи пісенні твори, діти вчаться сприймати
окремі компоненти вокальної техніки, відрізняти правильне виконання від
неправильного.
Також метод порівняльного аналізу застосовується при оцінюванні співу
інших учнів або при обговоренні записів вокального виконання співаків. Таким
чином, музичне сприйняття школярів поступово стає усвідомленим, поглиблюються
вокально-слухові уявлення про якість співацького звуку і засоби його утворення,
при цьому значно покращується їх власне звукоутворення. Внаслідок цього активно
розвиваються мисленнєві здібності, вокальний слух та художні смаки учнів.
Водночас цей метод дозволяє не лише вчитися слухати різних співаків, але й
оцінювати власне виконання, застосовуючи набуті знання та вокально-хорові
навички, що формує навички самоконтролю, необхідні для успішного навчання.
Відомо, що співак чує себе інакше, ніж його голос сприймається слухачем.
Робота в малих групах дає змогу учням набути навичок, необхідних для спілкування та співпраці.
Вона стимулює роботу в команді. Ідеї, вироблені в групі, допомагають учасникам
бути корисним одне одному.
Висловлювання думок допомагає їм відчути особисті можливості та зміцнити їх. Учитель
об'єднує учнів у малі групи, розподіляє завдання між групами. Вони мають за
короткий час (як правило, 3—10 хв) виконати це завдання та представити
результати роботи своєї групи.
Більшість завдань слід опрацьовувати саме в
малих групах або парах, тому що учням краще висловитися в невеличкій групі.
Робота в малих групах дає змогу заощадити час уроку, бо зникає потреба
вислуховувати кожну людину у великій групі.
Коли ви починаєте роботу з малими групами:
1. Об'єднайте учнів у малі групи (4—6 осіб).
2. Ознайомте їх із ролями, які вони можуть виконувати.
• Спікер (керівник групи):






• Секретар



час підбиття підсумків або допомогти
доповідачеві.
• Посередник:


• Доповідач:


3. Дайте кожній групі конкретне
завдання та інструкцію щодо організації групової роботи:




4. Виділіть час на виконання
групової роботи. Під час групової роботи надайте кожній групі потрібну
допомогу.
5. Запропонуйте групам представити результати роботи.
6. Прокоментуйте роботу груп.
Однією з форм роботи в малих групах є робота в парах. Один із варіантів
проведення:


Кожна пара обмінюється своїми ідеями та
аргументами з усім класом, що допомагає провести дискусію.
„Мозковий штурм” — це ефективний та добре відомий інтерактивний
метод колективного обговорення, що широко використовується. Він спонукає
виявляти свою уяву та творчість шляхом вираження думок усіх учасників,
допомагає знаходити декілька рішень щодо конкретної проблеми.
Порядок
проведення:
1. Запропонуйте учням сісти так, щоб вони
почувалися зручно та невимушено.
2. Визначте основні правила.
3. Повідомте їм проблему, яку треба вирішити.
4. Запропонуйте учасникам висловити свої
ідеї.
5. Запитуйте їх по черзі надходження. Не
вносьте в ідеї ніяких коректив.
6. Спонукайте учасників до висування нових
ідей, додаючи при цьому свої особисті.
7.
Намагайтеся не допустити глузування, коментарів або висміювання
яких-небудь ідей.
8. Продовжуйте
доти, доки будуть надходити нові ідеї.
9. На закінчення обговоріть та оцініть
запропоновані ідеї. Правила проведення „мозкового штурму”, які можна запропонувати
учням:









Більшість дилем (тобто суперечливих питань)
можна вирішувати, застосовуючи метод
розв'язання проблем, що складається з кількох
етапів:
Аналіз
проблеми. Що трапилося? Чому? Хто в ній задіяний? Хто може бути
зацікавлений у її розв'язанні? Якої інформації мені бракус й де її можна
отримати?
Пошук
розв'язання проблеми. Які способи
її розв'язання? У чому їх переваги й недоліки? Які шанси і загрози вони несуть?
Вибір
розв’язання. Яке розв’язання найкраще з точки зору загальноприйнятих
цінностей, наприклад справедливості, а також інших критеріїв, наприклад низьких
коштів або простоти? Які труднощі можуть з'явитися в процесі його реалізації?
Якими будуть наступні кроки під час запровадження його в життя? Хто може
ускладнити або унеможливити його? На кого можна розраховувати як на союзників?
Симуляційні ігри (симуляції). Це створення вчителем ситуацій, під час яких учні копіюють у спрощеному
вигляді процеси, які відбуваються в справжньому суспільному, економічному та
політичному житті. Отже, симуляції є „мініатюрною” версією реальності. Цей
метод наближений до рольової гри, але він істотно відрізняється від неї, бо
його мета — не представлення поведінки конкретних особистостей, а ілюстрування
певних явищ. Отже, в симуляції не йдеться про демонстрування акторських
здібностей, а про вміле і за можливості безособове відтворення даного процесу.
Звичайно, треба пам'ятати, що кожна симуляція спрощує дійсність, бо інакше
неможливо було б провести її на уроці.
«Займи особисту позицію». Цей метод корисний під час проведення в
класі дискусії на суперечливу тему. Як проблеми слід використовувати дві
протилежні думки, які не мають правильної відповіді.
Мета: це корисна вступна вправа для демонстрації
різних думок із досліджуваної теми; дає учням можливість висловити свою точку
зору і наприкінці уроку оцінити засвоєння цієї теми.
Порядок
проведення:
1. Розмістіть плакати в протилежних кінцях
кабінету. На одному з них написано „згоден”, на іншому — „не згоден”.
(Варіанти: на плакатах можуть бути викладені полярні позиції щодо проблеми)
2. Вивісьте правила проведення вправи й обговоріть
їх (викладені нижче).
3. Попросіть учасників стати біля
відповідного плаката залежно від їхньої думки щодо обговорюваної проблеми.
4. Довільно виберіть кілька учасників і
попросіть їх обґрунтувати свою позицію.
5. Після викладу різних точок зору запитайте,
чи не змінив хто-небудь з учасників своєї думки і чи не хоче перейти до іншого
плаката. Вони мають обґрунтувати причини свого переходу.
6. Запропонуйте учасникам назвати найбільш
переконливу причину протилежної сторони.
Правила
проведення вправи:
1. Говоріть по черзі. Не перебивайте один
одного.
2. Не
сперечайтесь одне з одним. Наводьте нові причини або ідеї.
3. Перейти від одного плаката до іншого можна
в будь-який час. Будьте готові висловити причини зміни своєї позиції.
4. Вислухайте причини та ідеї інших. Якщо вас
запитають, будьте готові відповісти, які інші причини або ідеї вам найбільше
сподобалися.
ПРЕС-метод слід
використовувати тоді, коли виникають суперечливі питання та під час проведення
вправ, у яких треба зайняти визначену позицію з обговорюваної проблеми.
Мета: цей метод дає учням змогу під час уроків
вибирати аргументи або висловлювати свою думку з дискусійного питання. Метод
допомагає учням пояснити свої думки та сформулювати їх у виразній і стислій
формі.
Порядок
проведення:
Роздайте матеріали, в яких зазначено чотири
етапи ПРЕС-методу:
ПОЗИЦІЯ. Я вважаю, що_____________
(висловіть свою думку, поясніть, у чому
полягає ваша точка зору)
ОБҐРУНТУВАННЯ.
_________тому, що________
(наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому
ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції)
ПРИКЛАД.
наприклад
________________
(наведіть факти, які демонструють
ваші докази, вони зміцнять вашу позицію)
ВИСНОВКИ.
__________тому____________
(узагальніть свою думку, зробіть висновок про
те, що необхідно робити; тобто, це заклик прийняти вашу позицію).
Поясніть механізм етапів ПРЕС-методу і дайте відповідь на можливі запитання учнів. Наведіть приклад до кожного
з етапів.
Запропонуйте бажаючим спробувати цей метод до
будь-якої проблеми на вибір.
Перевірте, чи розуміють учні механізм
застосування методу.
Етапи можна адаптувати, пропонуючи учням
наводити декілька варіантів своїх думок або прикладів.
Коли формулу зрозуміють усі учні, починайте
вправу.
Метод „Мікрофон” дає змогу кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання
або висловлюючи свою думку чи позицію.
Уявіть, що у вас в руках мікрофон і саме вам
потрібно висловити думку. Тому інші учні не можуть говорити, кричати з місця,
оскільки право говорити має тільки той, у кого „символічний” мікрофон.
Розігрування
ситуації за ролями (програвання сценки, інсценізація, драматизація). Мета: розігрування ситуації за ролями — визначити ставлення до
конкретної ситуації або проблеми, набути досвіду, навичок шляхом гри.
Рольова гра імітує реальність призначення
ролей, які вам дісталися, та дає змогу діяти „як насправді”. Ви можете
розігрувати свої ситуації, в яких ви вже побували. Вона допомагає навчитися
через досвід та почуття. В ході рольової гри учасники „розігрують у ролях” певну
проблему або ситуацію.
Імітація: учні реагують на конкретну проблему в рамках заданої
програми. Хоча ці два підходи мають різноманітні характеристики, вони
доповнюють один одного і мають на меті: подальший розвиток уяви і навиків
критичного мислення; сприяння висловленню суджень та думок; виховання в учнів
спроможності знаходити і розглядати альтернативні можливості дій; виховання
співчуття до інших людей.
Порядок
проведення:
1. Якщо рольову гру використовують у навчальному процесі,
то така драматична вправа потребує ретельної підготовки. Початкові вправи мають
бути простими з наступним ускладненням.
2. Не чекайте відшліфованої гри з самого початку. Дайте
учням можливість провести рольову гру та імітувати історичні й сучасні
ситуації. Змінюйте види діяльності.
3. У цих стратегічних діях є чотири основні елементи:




4. Такі вправи слід проводити в атмосфері довіри, щоб учні
не почувалися ніяково. Учні мають розуміти, що реагувати можна по-різному.
Практика допоможе їм більш упевнено почуватися під час проведення таких вправ.
5. Після закінчення вправи учасники проводять ретельний і
поглиблений аналіз. Не слід забувати, що, входячи в роль, ми приводимо в рух
емоції, спогади, гальмування. Тому необхідно після проведення гри вивести
дітей з ролей. Для цього проводять детальне обговорення ситуації. Необхідно
пам'ятати про те, щоб кожен відповів на запитання:
— Як
ви почувалися в тій чи іншій ролі?
— Що
подобалося під час гри, а що — ні?
— Як
цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?
Однією з форм роботи на уроках є аналіз ситуації, випадку з життя. Для
розгляду певної ситуації вам необхідно звертати увагу на основні моменти:
1. Факти: Що відбулося? Хто є
учасниками справи? Що ми про них знаємо? Які факти є важливими? Які є
другорядними?
2. Проблеми: Які закони, норми
регулюють ситуацію? Яке питання нам треба вирішити, розв'язуючи ситуацію?
3. Аргументи: Які аргументи можуть бути наведені (обов’язково з
використанням доказів на захист кожної зі сторін справи)?
4. Рішення: Яким буде вирішення
ситуації? Чому саме таким? Якими можуть бути наслідки такого рішення?
Дискусія дає прекрасну
нагоду виявити різні позиції з певної проблеми або з суперечливого питання. Для
того, щоб дискусія була відвертою, необхідно створити атмосферу довіри та
взаємоповаги. Тому в класі бажано виробити правила культури ведення дискусії.
Орієнтовні правила:
|
У своєму класі ви
можете доповнити ці правила, прийняти їх після обговорення та дотримуватися
під час проведення дискусії.
„КОЛО ІДЕЙ”
Мета: цей
метод залучає всіх учнів до дискусії. Він добре спрацьовує, коли ставлять
запитання або виступають доповідачі від малих груп.
Порядок
проведення:
1. Коли малі групи завершили своє завдання й
готові представити свою інформацію, попросіть кожну групу по черзі представити
лише один аспект, який вони обговорювали. Продовжуючи за колом, запитуйте
кожну групу по черзі, поки не вичерпаються всі відповіді.
2. Це дає змогу кожній групі обмінятися всіма
результатами своєї роботи, уникаючи ситуації, коли перша група, що виступає,
подає всю інформацію.
3. Цей
метод добре спрацьовує і для створення списку ідей. Попросіть кожного подавати по одній ідеї
по черзі.
4. Цей метод ефективний для різних видів
діяльності у вирішенні гострих проблем. Попросіть учнів написати свою думку або
ідею на картці-індексі без імені. Вчитель збирає усі картки і складає список
зазначених у них ідей на дошці або починає дискусію, користуючись інформацією
з карток.
„АКВАРІУМ”
Учитель розподіляє учнів на групи і пропонує
їм виконати завдання.
Потім одна з груп сідає в центрі класу. Це
необхідно, щоб відокремити діючу групу від слухачів певною відстанню. Ця група
отримує лист із ситуацією і таке завдання:



Поки група займає місце, вчитель ознайомлює
клас із цим завданням і нагадує правила дискусії в малих групах. Групі пропонують
уголос прочитати ситуацію та обговорити її розв'язання. Всі інші учні класу
мають тільки слухати, не втручаючись у хід обговорювання. На цю роботу групі
дають 3—5 хв. Після закінчення група займає свої місця, а вчитель ставить до
класу запитання:
— Чи
погоджуєтеся ви з думкою групи?
— Чи
була ця думка досить аргументованою, доведеною?
—
Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим?
На таку бесіду відводять 2—3 хв.
Після цього місце в „Акваріумі” займає інша група і обговорює наступну
ситуацію.
Усі групи по черзі мають побувати в
„акваріумі”, і діяльність кожної з них мусить бути обговорена класом.
Наприкінці вчитель повинен прокоментувати
ступінь володіння навичками дискусії в малих групах різних груп та учнів і
звернути увагу на необхідність та напрямки подальшого вдосконалення таких
навиків (2—3 хв). У межах „акваріуму” можна підбити підсумки уроку або за
браком часу обмежитись обговоренням роботи кожної групи.
При застосуванні названих методів і
прийомів виграє ввесь навчально-виховний процес, бо вони дають можливість
залучити кожного учня до обговорення проблеми, а це сприяє розвитку критичного
мислення, діалогічного мовлення, уміння відстоювати власну думку, формуванню
вмінь і навичок. Учні набувають навичок співпраці, колективного пошуку рішень,
беруть активну участь у навчанні та передачі своїх знань іншим. Таким чином
досягається головна мета інтерактивного навчання: «Те, що я чую, я забуваю. Те,
що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю. Те, що я чую, бачу й обговорюю,
я починаю розуміти. Коли я чую,
бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок. Коли я передаю знання
іншим, я стаю майстром».
Немає коментарів:
Дописати коментар